een regenboogachtig eendje

23 oktober 2017 - Itacimirim Beach, Brazilië

Een misverstand. Ze bedoelde eentje en ik hoorde eendje. Opgewonden kwam m'n lieve schoondochter Nelleke weer boven het blauw-groene zeewater. Ze had haar eerste koraalvis gezien! Dat was onze eerste ontspanning na de spannende ontmoetingsdagen. Voor de kust van São José da Coroa Grande(!) en Maragogi ligt een koraalrif. 't Op één na grootste van de wereld. Wikipedia vertelt dat dit rif de badgasten beschermt tegen haaien... Onze schipper kon ons niet echt geruststellen: ik maak het nooit mee, zei hij, maar ik kan je niet beloven dat ze er niet zijn. Het hield ons niet tegen. Alleen Marja bleef achter, maar dat had te maken met de voor haar al te moeilijke instap in de boot. Er stond een flinke wind, de boot stuiterde op de golven, maar bij het rif was er de luwte. Onmiddellijk bij de tewaterlating zagen we de vissen, ze krioelen veelkleurig om je heen. De tijd was te kort maar de voldoening was groot. Een onderwatercameraatje heeft de vangst vastgelegd. (We zijn in Itacimirim, op 60 km afstand van Salvador, het regent hier... De direct aan de oceaan gelegen fraaie pousada heeft een nederlandse eigenaar met de voornamen Gerrit Jacob!)