Hier beneden is het niet

26 oktober 2017

Wij verblijven in de bovenstad en een lift van 75 meter brengt ons naar de benedenstad. 't  Kost ons omgerekend vier cent. Beneden zijn de souvenirs iets goedkoper maar verder is er weinig verschil: in beiden delen van de stad schrijnt de grote tegenstelling van arm en rijk. En een overmacht aan politie moet die twee werelden gescheiden houden. Dat lukt niet echt als wij ergens op straat eten. Als mijn bord vol geurige garnalen wordt opgeschept zie ik een vegende vuilnisjongen even nadrukkelijk naar mij kijken. Een vrouw met een gitaar schuift op naar onze tafel. Dit worden mijn gedachten in de komende vliegnacht, waarin de slaap moeilijk zal zijn te vatten. Wat een bizar land. Van oudsher. In een museum wordt ik geconfronteerd met het koloniale verleden. Portugezen verjagen de indianen en slepen -met dank aan de Hollanders- ruim vier miljoen afrikanen het land binnen.  Die afrikanen bepalen ook vandaag het straatbeeld. Vrouwen verleiden toeristen -voor twee reais- in wijde kleurrijke jurken van een ver verleden, jongeren dansen de hele dag met blote en bezwete lijven, en 's avonds slaan ze uit alle macht de trommels om de oren en alle ellende te verdoven. En wat hebben wij daar nu aan bijgedragen. In de overvolle liftcabine steken wij vijven torenhoog boven de Brazilianen uit. Dat is ook pijnlijk zichtbaar op de foto's van onze ontmoeting met de braziliaanse familie van Job en Geert. We hebben ons aan hen getoond, moeder Edleuza zag haar tweeling terug: hier zijn ze dan, moedertje, wat zijn ze groot geworden hè?, wat zijn ze rijk...! En met welke gedachten laten we hen hier nu achter? We mijmeren wat op het plein São Fransisco. We bezoeken de naar deze heilige vernoemde kerk, schitterend verguld, de trots van de stad. Er staat een groot kruis voor deze kerk. Ach wij, we zullen Fransiscus in zijn armoede niet volgen, wij, verwende westerlingen, kúnnen dat niet. Hoezeer hebben vooral ook wij dat kruis nodig. De herinnering aan de armoede van Jézus getoond in de benedenstad van Jeruzalem, met het oog op de gouden bóvenstad van Jeruzalem. Daar gaan velen ons voor, en ik bid nederig dat we mogen volgen. In die kleurrijke stad is geen politie, daar zijn geen verschillen. Daar genieten we -iedereen!- zonder bijgedachten Gods vrolijke vruchten. Ik wil jullie allemaal -dit blog kent nu 2115 bezoekers- hartelijk bedanken voor 't meelezen en meeleven. We genoten van jullie reacties. Wij pakken nu onze ruime koffers: graag tot ziens Deo volente.

1. Piet Meijer:
    Amen, broeder!
  2. Dick Jim en Hanneke:
    26 oktober 2017
    Lieverds, boa viagem! Tchau!
    God is met jullie, liefs!
  3. Gert en Janny:
    goede terugreis
    liefs G en J
  4. Joke:
    26 oktober 2017
    wat mogen nee moeten wij dankbaar zijn!! en blijven bidden en danken. goeie reis terug liefs bram en joke
  5. Jenny:
    26 oktober 2017
    Bedankt ook voor het laatste verhaal vanuit Brazilië,ik heb ervan genoten en voel me bevoorrecht dat we dmv van verhaal en foto,s een beetje mee mochten reizen en beleven goede reis terug en we zijn benieuwd hóe het thuis verder gaat met alles wat jullie hebben meegemaakt met jullie nieuwe familie.We gaan er vast nog veel van horen sterkte met afscheid nemen van Brazilië.
    Jullie tweede vaderland....
    liefs xxx
  6. Willeke:
    26 oktober 2017
    Brazilië heeft jullie en ook ons hart nu nog meer gestolen en wij bidden net als jullie nu nog meer voor onze medemens en dan vooral voor de familie van Job en Geert! Bedankt voor alle ontroerende verhalen die jullie intens beleefd hebben! Een hele goede terugreis!! Liefs, Henri en Willeke.
  7. Marijke:
    26 oktober 2017
    Bedankt voor de mooie indrukwekkende verhalen en foto's
    heel bijzonder allemaal!
    Een hele goede terugvlucht.
    Liefs, Marijke
  8. Alida:
    26 oktober 2017
    Bedankt voor het laten meeleven van jullie reis-met-z'n-speciale doel. Heel bijzonder hoe die mocht verlopen. God heeft gebeden verhoord. Aan Hem de eer!
    Goede reis, en wel thuis!