Dit is de hemel

20 oktober 2017

Ik kon het niet verstaan, maar Marja Bijsma vertaalde het met een gulle lach: Dit is toch de hemel, zei de chauffeur. Met zijn bus reed hij ons heen en weer naar de woonplek van moeder Edleuza. Hij zei dat hij de dagen van zijn leven had. Hij bleef lachen. Ook toen er tenslotte werd gehuild. De eerste dag van onze ontmoeting heb ik verhaald met een paar foto's. We zijn de tweede dag teruggegaan voor een BBQ. Weer was de ontvangst allerhartelijkst. Geert en Nelleke hadden een net vol ballen meegenomen. Voetbal is de taal waarmee we elkaar verstaan! Maar eerst gingen we naar oma van 92. Ze woont sober, in haar kamer staat enkel een tv met een beeld van de paus. Jammer toch dat je niet echt met elkaar kunt praten! Het afscheid was vol emotie. Vooral moeder Edleuza en zus Mariane lieten de tranen gaan: Jullie komen toch wel terug!!! Op de terugweg beleefden we twee wonderen. De chauffeur stuurde ons behendig in de berm om ons te redden van een inhalige vrachtwagen. En naast de chauffeur zaten twee biologisch broers van Job en Geert. Deze twee hadden elkaar nog nooit gezien. De één was na zijn geboorte bij z'n vader geplaatst, de ander was met moeder meegegaan. Maar vader had zijn zoon verstoten. Hij kwam in bittere armoede terecht. Ook hem zag moeder -na twaalf jaar- terug. En een broer zei nu: ik ga met je mee naar São José om je armoede te delen. En wij, wij hebben toen dus die armoede gezien... Er was deze dagen grote blijheid, maar nee, dit is niet de hemel. (Dit verhaal kon nu pas worden geplaatst: we zaten een tijd zonder internet. Opnieuw lijkt het met de foto's niet goed gegaan te zijn: zie de nieuwe foto's terug in het bestand. We zijn inmiddels weer op weg gegaan: een vijfdaagse richting Salvador: nu veilig in oud Penedo.)

1. Gerrit en Aafke Glas:
    20 oktober 2017
    Wat een verslag, en wat een foto's.
    En ja, ook wij waren even vergeten dat internet soms niet werkt :0). Om de zoveel tijd achter de PC om te zien of er "nieuws" is.
    Wat mooi dat het allemaal zo goed mocht lopen.
    Nu nagenieten van alle belevenissen. Het is jullie gegund.
    Dit weekend gaan wij op weg naar Brasil. Helaas komen we jullie niet tegen. maar in gedachten zijn we zeker ook bij jullie. Vá com Deus!!!
  2. Jan k:
    Hallo DS Marja en Kids van ons de hartelijke groeten
    aan ieder het was een troost volle dag ook in
    waardhuizen.
    Geniet!

Groet, Steven en Annemarie Boddeus
  4. Dick Jim en Hanneke:
    Lieve allemaal,
    wat een verhaal weer. We zijn onder de indruk van alles wat jullie meemaken. Mooie ontroerende ontmoetingen, maar ook weer afscheid nemen.
    Nu op weg naar Salvador, Brasil op z'n best! Mooie reis!
    Liefs!
  5. Alida:
    20 oktober 2017
    Wat een bijzondere week! Prachtig dat het zo is gegaan!
    Een fijne voortzetting in Salvador!
  6. Jenny:
    20 oktober 2017
    Wat een indrukwekkend verhaal ontroerend ...
    En dan afscheid nemen van de familie hartverscheurend.
    Wat gaan jullie met veel indrukken en emoties het laatste stukje van jullie prachtige vakantie in,mooie foto's ook,de emoties spatten ervan af.
    Nog een fijne tijd in Brasil. Ga met God en Hij zal met jullie zijn
  7. Thijs en gerrie:
    21 oktober 2017
    Beste fam. Zomer.
    Jullie verhalen en foto’s gezien wat indrukwekkend.
    Nog een goede voorzetting en een behouden thuiskomst.
    Thijs enGerrie
  8. Jaap en Geertje Post:
    21 oktober 2017
    Bijzonder om te lezen wat jullie de laatste dagen meegemaakt hebben. Ontroerend. Geniet nog vd reis langs de kust, en D.V volgende week een behouden thuiskomst
  9. Foktje van Roon-Noorman:
    22 oktober 2017
    Cor en ik waren in SäoJosè en in andere plaatsen in de buurt en Recife en Maceió. Een prachtige reis.
    Wat bijzonder voor jullie om daar met elkaar te zijn. Prachtige foto’s hoor.
    Geniet er nog van. Ik heb nog foto’s van Geert en Job toen ze baby waren.
    Fijne voortzetting van de reis en groeten.
  10. Kees Groeneveld:
    23 oktober 2017
    Job, Geert, Nelleke, Gijs en Marja,
    ook Hoogland volgt jullie op de voet, is diep ontroerd en prijs onze Heer om wat jullie mogen beleven.
  11. Betânia Glas:
    24 oktober 2017
    Ik ben blij dat alles het zo is goed gegaan. Prachtig foto's... vrolijke mensen. Dank aan God! Abraço Betânia Glas